Första intrycket i Japan

Förlåt för att jag inte har börjat skriva min blogg D: . Jag har haft fullt upp under mina första dagar, mått jättedåligt och pratat med min flickvän en massa. Men nu har jag tid och nu mår jag lite bättre! :)

Jag har varit i Japan i 5 dagar. Dagarna innan jag skulle åka mådde jag jättedåligt då jag var otroligt nervös och grät i flera dagar av tanken av att jag ska vara ifrån min flickvän i 4 månader ;___;. Jag spenderade dom sista dagarna med henne och hon följde med mig till flygplatsen där det var en tårfylld farväl. Det var det värsta jag någonsin har gjort, ville nästan inte gå på planet. Blir tårögd när jag tänker på det :(. Min flygresa gick bra, fick mellanlanda i Finland där det kryllade en massa japaner med munskydd 8D. Efter det satt jag i 10 timmar i ett flyg x_____x och väl när jag satt där var jag nervös. Det fanns jättebra underhållning på planet där man kunde titta på film och program (både asiatiska och västerländska), läsa manga och spela spel. Jag åkte med Japan Airlines då. Jag var ganska trött så jag läste bara manga. Jag kunde knappt äta men jag försökte i alla fall och jag sov i bara 3-4 timmar. När jag äntligen kom fram var jag otroligt trött men jag hade krafter kvar för att ta mig själv till universitetet. Alla japaner var väldigt trevliga och hjälpsamma vilket gjorde mig väldigt glad :). Jag tog tåget från Naritas flygplats (utanför Tokyo) och stötte på min sempai från mitt universitet i Sverige. Världen är verkligen liten. När jag satt på tåget kollade jag ut och tänkte: "Wow! Jag är äntligen i Japan som jag har drömt om i 5 år! :D". Det kändes verkligen overkligt. Först åkte jag förbi landsbygden och sen kom jag fram till staden Tokyo. Jag började känna av jetlaggen och fick plötsligt en negativ tanke. Jag började tycka att Japan såg inte lika fantastiskt ut som jag hade tänkt mig. Jag tyckte inte om att det traditionella och det moderna krockade mot varandra, och jag gillade inte heller höghusen. I Sverige finns det inga höghus så jag var inte van vid det. Jag vet inte varför jag fick en sån tanke men jag kanske hade alldeles för höga förhoppningar eller var bara utmattad. Jag var tvungen att gå av vid Shinjuku för att byta tåg. Det var ganska långt till mitt tåg och det kryllade en massa japaner. Jag gick till en automat för att köpa en biljett och det gick ganska bra för att jag läste på innan. Kan vara bra att göra innan man tar tåget eftersom japaner kan inte så bra engelska om man behöver hjälp. Dom kan bara bra engelska på flygplatsen. När jag skulle ta hissen var det en liten gumma som frågade om jag var från USA XD. Jag bara skrattade och svarade att jag var från Sverige. Hon berättade att hon har varit där. Haha, hon var söt :P. Jag gick på tåget och satt på "priority seats". Egentligen ska jag inte sitta där eftersom dom platserna är för gamlingar, gravida, handikappade och skadade. Men jag var väldigt trött så jag behövde sitta ner. Nu har jag i alla fall lärt mig att jag inte ska sitta där. Den här tågresan tog ganska lång tid x____x, så jag sov lite. Äntligen kom jag fram och jag var tvungen att gå upp för trappor med min tunga resväska D8. Jag hade tur...en japan såg att jag behövde hjälp så han frågade mig om han kunde bära min väska och sen tackade jag honom. Jag skulle inte ha klarat mig utan hans hjälp!!! DDDD8 Jag blev ganska förvirrad och visste inte hur man skulle ta en taxi. En japan såg mig och trodde att jag ville ta bussen till mitt universitet. Men jag sa att jag ville ta taxin så han knäppte händerna som om han bad om ursäkt för att han vägledde mig fel. Det behövde han verkligen inte göra XD. Jag gav en vägbeskrivning till taxichauffören som jag fick av skolan. Tyckte det var väldigt praktiskt! :) Taxichauffören tyckte min väska var tung XD

Jag kom fram till studentkorridoren och vaktmästaren kände igen mig på direkten. Haha :P. Jag blev omhändertagen av japanska studenter som visade mig runt korridoren och skolan. Dom var jättesnälla! :) När jag gick ut märkte jag att det var jättevarmt jämfört med Sverige! D8 Tyckte att naturen där jag bor nu påminner lite om Teneriffa för bergen. Jag ville vila efter den långa resan så jag gick till mitt rum och min rumskompis hade inte kommit hem än. Så jag tyckte det var väldigt skönt :). Behövde lite tid för mig själv. Jag försökte sova men det gick inte alls. Dumma jetlag! x___x Så jag bestämde mig för att skypa med min flickvän för att jag saknade henne. Vi satt och pratade i ett par timmar. Hon får mig alltid på lite bättre humör :). Till slut kom min rumskompis hem sent. Hon är från Italien och är snäll :). Jag var lite nervös innan över vad det skulle vara för tjej. In mot natten kom min kompis från universitetet i Sverige fram till korridoren! :) Vi gick och la oss jättesent p.g.a. jetlaggen då vi inte kände oss trötta.

Mitt humör under dom första dagarna har gått ganska upp och ner :(. Det var som värst dom första dagarna då jag hade jetlag. Vet inte om jag har det fortfarande, men jag tror att den håller på att försvinna. Dom senaste dagarna har jag mått bra på dagarna men på kvällarna mår jag ganska dåligt, då jag gråter över saknaden efter min flickvän ;____;. Jag gillar inte förändringar därför har jag mått ganska dåligt. En annan orsak är att jag har ätit för lite för att jag har haft dålig aptit och jag är inte en bra kock. Igår brände jag en kastrull eftersom man lagar mat på en eldspis i Japan. Jag har köpt till och med fel ris. Men min kompis som har redan varit i Japan förut hjälpte mig med att köpa rätt sorts matvaror och laga maten. Så idag lagade jag en maträtt utmärkt och åt mig mätt. En tjej sa att det såg gott ut och det var det också :P. Så förhoppningsvis kommer jag må bättre idag. Alla tjejer i studentkorridoren är snälla som hälsar till en och det gör en på bra humör :)

Andra dagen åkte vi in till Tokyo vilket inte var en bra idé, eftersom hade fortfarande jetlag. Så jag blev trött fort. Vi åkte in tillsammans med en finsk tjej från korridoren som ville gärna hänga med oss. Vi gick runt i Shinjuku och tog purikura (speciell och fotoautomat i Japan) som jag hade längtat efter att göra! :D Jag såg...ganska sjuk ut...som en docka XD. Men det var kul! :D Det var jättemycket folk vilket jag tyckte var jobbigt x___x. Och det var jättedåligt väder då det regnade :(. Vi fick låna paraplyer från korridoren och jag tog sönder båda när det blåste. Gud, vad klantig jag är! D: (Jag fick be om ursäkt med min dåliga japanska och den blir mycket sämre när jag är nervös D: . Men vaktmästaren godtog min ursäkt). Vi åt på ett ställe där det fanns jättebillig mat och det var gott! Kostade 380 yen som är ungefär 24 spänn O_____O. Sjukt billigt! =O Sen gick vi in på en galleria med en massa gyaru affärer där det fanns en massa söta gyarus. Älskar gyaru! ^_^ Men det var dyrt D: . Ska shoppa i Harajuku när jag orkar och har pengar. Just det! Det var en japan som kom fram till oss som delade ut reklam och han påpekade min sidecut. Då visade han sin lilla sidecut. Lol XD. Det kommer ta ett bra tag innan jag åker in till Tokyo igen :( för att själva tågresan är ganska lång och dyr x___x. Måste först samla ihop krafter så att jag inte blir psykiskt utmattad!

Igår åkte vi till ett kontor i Hiratsuka för att registrera oss, för att vi bor i Japan nu. Det gick bra men vi fick vänta långe. Sen var vi tvungna att åka tillbaka till skolan själva. Det var svårt att hitta till stationen. Vi såg nog förvirrade ut för att en japan stannade vid oss med sin cykel och frågade vart vi skulle. Så han berättade vart stationen låg nånstans. Jag tyckte att staden var gullig :). Sen frågade min kompis en annan japan vart stationen låg nånstans och han kunde perfekt engelska! 8O Vi kom fram till stationen och där visste vi inte hur man betalar i en buss. Min kompis frågade igen en annan japan och han förklarade för oss, men det var lite svårt att förstå. Vi tog en biljett och uppe på en skärm visar dom att priset ökar ju längre man åker som motsvarar den siffran man har. När vi skulle gå av var vi väldigt förvirrade för jag fattade inte att man var tvungen att lägga i jämna pengar, för att man får inte någon växel tillbaka. Dom försökte hjälpa oss men till slut så fick min kompis betala mindre och ge tillbaka pengar till mig. Vi visste inte vart vi var nånstans och vi gick först fel väg. Det är väldigt dåligt skyltat här i Japan. Min kompis ville att jag skulle fråga några killar men dom hann gå in i en restaurang. Jag är ganska blyg så jag vågar inte fråga och min japanska är väldigt dålig. Vi hittade till slut till skolan helt själva. Efter den dagen hade mitt självförtroende sänkts ordentligt. Jag kan inte laga mat och kan inte prata japanska.

Idag var det stressigt eftersom vi skulle göra inträdesprov för att se vilken nivå vi ligger på. Den var både lätt och svår D: . Hoppas att jag kommer hamna i en någorlunda bra nivå. Jag var jättetrött och det var otroligt varmt i rummet x___x. Senare var det välkomstceremoni för nya japanska studenter. Egentligen behövde vi inte gå på den men det var roligt att se många japaner i kostym och det var så välorganiserat. Dom såg väldigt bra ut! Haha, jag är svag för japaner i kostym :P och tjejer i kostym (höhö ;) ). Sen jag kom till Japan hade jag inte sett några snygga japaner alls. Men idag kom det fram en massa!!! 8D Kunde nästan inte hantera det XD. Aja, jag är ändå inte intresserad. Jag är lyckligt upptagen X)

Min rumskompis brukar vara borta ofta om dagarna, vilket jag tycker är väldigt skönt, för då får jag vara för mig själv i mitt rum :). Jag tycker allvarligt talat att mitt studentkorridor är ganska rutten och väldigt tråkig! Vaktmästarna kan inte engelska, så det är väldigt svårt att kommunicera med dom D: . Aja, man lär sig mer då X). Men själva skolan är helt ok. Jag hoppas att jag kommer vänja mig här och att jag kommer stå ut i 4 månader. Om jag ska vara ärlig har jag haft tanken på att ge upp och åka hem. Men det är fortfarande alldeles för tidigt!

Jag hoppas att ni gillar min blogg och att ni inte tycker att jag skriver för mycket på en gång D:

Ha det så bra! ^_^

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Wow, det låter som att du har riktigt kul ändå ! :) (minus jetlaggen då). Vad skönt det är att höra att Japanerna är så hjälpsamma och snälla !! :'D Det gör att jag bara vill åka dit ännu mer! Ta hand om dig och njut så mycket du kan av Japan ! Är du i Harajuku får du lova att du tar lite bilder :D.
Kram ! // Linnéa Sakura Rosenberg

Svar: Ja, jetlag är hemsk! D8 Men jag tror att det har försvunnit nu ^_^. Nja, jag har kul till och från XD. Jag har liksom inte gjort saker på riktigt än ;). Så förhoppningsvis kommer jag ha roligt snart! Vad bra att du inte blev avskräckt av min blogg då jag skrev en massa negativt! :D Det är inte lätt i början om man ska bo här ett tag men man vänjer sig har jag hört från mina kompisar ;). Tack! :D Ta hand om dig också! Jag ska definitivt ta bilder när jag är i Harajuku ;). Kram!
Natsu/Natalie

2014-04-02 @ 10:14:29
URL: http://adversus21.wordpress.com
Postat av: Din älskling! <3

Jag saknar dig och hejar på dig från Sverige!! Älskar dig! <3

Svar: Saknar dig och älskar dig sötnos! <3 :-*
Natsu/Natalie

2014-04-02 @ 11:26:01
Postat av: Onīsan

Lägg upp bilder så får man se hur ens syster bor!

Svar: Bilder kommer upp idag! ^_^
Natsu/Natalie

2014-04-02 @ 11:53:20
Postat av: Hanna

Du skriver inte alls för mycket Natalie!
Jag gillar att läsa långa texter ^^ jag hoppas att dina 4 månader kommer bli roliga och vi ses när du kommer hem! :3

Svar: Haha, då är det här en blogg för dig! ;D Men vad bra att du tycker så ^_^. Ja, vi ses sen! 8DDD
Natsu/Natalie

2014-04-02 @ 14:23:01
URL: http://hanna001.blogg.se
Postat av: Mamma

Saknar dig men genom din blogg får jag lite av dina tankar. Jag älskar dig! Lägg gärna in lite bilder. Kram

Svar: Saknar dig också och älskar dig! :) Bilder kommer upp idag! ;) Kram
Natsu/Natalie

2014-04-02 @ 18:15:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0