Första skolveckan i Japan

Nu har jag varit här i 2 veckor men det känns som att jag har varit här i en månad D: , fast jag har börjat att trivas här ^_^. Visst, jag har fortfarande hemlängtan och den kommer nog aldrig försvinna. Jag önskar bara att min flickvän och min familj var här hos mig :(. Och jag är nog inte den enda som får hemlängtan när man bor i ett annat land.
 
Jag började skolan i måndags och förut hade jag berättat att jag inte var nöjd med den nivån jag har hamnat i. Men jag är ganska nöjd nu! Det är både lätt och svårt beroende på vilken lärare man har. Jag har 4 olika lärare men en av lärarna har jag bara i en lektion. Första dagen var väldigt förvirrande, jag kunde knappt hänga med x___x. Men det var bara för att vi hade den strängaste läraren som jag redan hatar -___-'. Man förstår verkligen inte vad hon säger och hon rättar en precis allting =S. Hon ser t.o.m. alltid sur ut -___-'. Man känner sig verkligen dålig när man har henne :(. Men som tur är har vi två andra lärare som är jättesnälla och jättegulliga! :D Dom förklarar saker noggrant, långsamt och med lätt japanska så att man förstår allting. Då har jag mycket roligare på lektionerna :). Jag tycker att undervisningen här är mycket bättre än i Sverige. Det är lagom långsam tempo här jämfört med i Sverige, då vi går mycket snabbare tempo x___x. Här får vi prata japanska varje dag och vi har två lektioner med hörövningar vilket vi inte hade i Sverige. Så jag är säker på att jag kommer lära mig väldigt mycket här :). Jag är också jättenöjd med klassen då vi är bara 10-11 studenter och vi brukar ha roligt ihop. Alla är schyssta ^_^
 
Jag tycker att den här veckan har gått både snabbt och långsamt. Men det jobbigaste är att vi får läxor varje dag och det gör mig lite stressad x___x. Fast det är inte så mycket. Kanji proverna har gått bra, fick fullpott en gång vilket gjorde mig ganska förvånad =O. Jag var mycket sämre på kanjis i Sverige, men det är bara för att vi var tvungna att lära oss betydelsen, hur man skriver tecknet och båda läsningarna. Det är helt omöjligt att komma ihåg dom x___x. Här behöver vi bara kunna läsningen och vi lär oss bara glosor ^_^. Det är mycket lättare för mig. Men det som är ganska segt är att vi får gå igenom samma jävla text om och om igen X(. Fast det är kanske bra för då har man lättare att komma ihåg kanjis (kanske) och grammatik formlerna. Vi hade ett till test i fredags som var grammatik och hörövning. Det gick bra men det var också andra frågor som var mycket svårare som jag inte klarade av. Dom kanske ville se ännu en gång vilken nivå man ligger på =O
 
Det som är en av dom svåraste grejerna här är att man betalar oftast med mynt och jag har jättesvårt att räkna dom och det gör mig stressad när jag ska betala till kassan x___x. Så dom snälla kassörskorna i skolan erbjuder sin hjälp med att ta fram hur mycket mynt man ska betala ur min plånbok. Och tro mig! Jag är självklart med och räknar för att se hur mycket mynt dom tar, så dom tar inte pengarna ifrån mig ;)
 
I torsdags träffade jag en latinoamerikan som lär ut spanska här i skolan och han var jättetrevlig! :D Jag och min kompis pratade spanska med honom, så då kände jag mig lite som hemma ^_^. Min pappa är från Argentina så därför kan jag spanska ;). Först var det min kompis som ville lära sig mer spanska, men läraren tyckte att vår nivå är alldeles för hög för att vi kan prata och förstå precis allting vad han säger. Japanerna har mycket svårare att lära sig och dom förstår inte alltid vad han säger X). Så vi fick en läxa att skriva dagbok på spanska varje dag och sen kan han titta igenom den och rätta :). Men allvarligt talat har jag inte ens börjat på den och jag har nog inte tid med det, tyvärr XD
 
I fredags var det välkomstfest i skolan men jag var helt slut efter den hårda skolveckan x___x. Om jag ska vara ärlig var jag trött varje dag efter skolan. Men festen var bara två timmar och det var trevligt :). Vi fick gratis mat men jag tyckte inte det var så gott :(, men gratis chips och godis var gott! 8D Jag träffade nya människor men jag pratade inte så mycket med dom. Jag har gett min facebook till två japaner :). Jag pratade med en tysk tjej som har varit här lite längre och hon berättade exakt samma saker som jag precis känner om Japan! Hon var jättepeppad på att åka hit innan men så fort hon kom hit så kände hon att det är inte lika häftigt längre :/. Då började hon uppskatta sitt hemland mycket mer och det har jag också börjat göra XD. Så ha inte för höga förhoppningar när ni kommer hit annars kommer ni bli besvikna :/. Vi spelade bingo på festen där man fick vinna många priser och första priset var en cykel. Omg, jag ville så gärna ha den! *____* Om man bor här i studentkorridoren så behöver man en cykel eftersom man har långt till allt X(. Min rumskompis hade tur som vann högtalare! :D Sista priset var två biljetter till Disneyland!!!! DDDD8 Jag var nära att vinna ett pris varje gång X(. Aja, jag är inte ledsen för det :)
 
Efter festen var det efterfest i killarnas korridor och där skulle dom dricka fast egentligen får man inte göra det. Men dom gör det i alla fall. Det roliga är att vår lobby är rosa och deras korridor är grönt XD. Så dom är lite sexistiska här i Japan :P. Men det konstiga är att killarna har en massa gosedjur. Varför har inte vi det? =O Och såklart har dom en massa TV-spel XD. Efterfesten var inte lika rolig eftersom jag ville verkligen inte dricka och jag kände mig rätt obekväm :/. Men jag fick prova lite japansk öl och finsk salmiak vodka som min finska kompis har tagit med sig. Fan, vad äckligt det var!!!! D: Nej, jag föredrar vin. Jag gick till efterfesten för att inte vara tråkig och för att lära känna killarna. Men jag gick hem typ en och en halvtimme efter. Då var det ganska skönt att komma hem.
 
Igår åkte jag in till Tokyo för att träffa en svensk kompis som jag inte hade träffat i ett helt år eftersom hon åkte hit för att plugga :D. Det var kul att träffa henne igen! :) Vi pratade mycket (mest jrock, haha) och gick runt stan ^_^. Först var vi i Shinjuku då vi träffade en visual-kei performer (komiker kanske för att han är väldigt dålig X) ) som vi har sett på youtube för ett par år sen, vilket var ganska komiskt att vi fick träffa honom X). I alla fall! Han kallas för Maria och vi fick flyers av honom :P. Sen åkte vi till Harajuku och gud, vad fint det var där *__*. Jag tyckte det var fint med träden och byggnaderna :). Men gud vad jag hatar när det är mycket folk >___<. Så jag är glad att jag bor på ett ställe där det inte finns så mycket människor. Men det som är synd är att jag inte bor i Tokyo för jag hade verkligen planerat att gå på fler konserter, men jag tror inte att jag kommer orka det :(. Tågresan är alldeles för lång och jag blir utmattad av det x___x. Men i alla fall det jag gillade med Harajuku var klädaffärerna! :) Vi var i varuhuset "La Foret" och jag älskade verkligen kläderna där *____*. Det var många olika stilar och jag skulle kunna tänka mig att köpa i alla affärer. Så himla söta kläder! *___* Min kompis och jag har bestämt att vi ska shoppa kläder nån dag ^_^. Det finns verkligen billig mat i Tokyo jämfört med i Sverige, men den här gången fick jag alldeles för lite mat. Liksom bara 4 klyftpotatisar till en stor hamburgare! Jag blev inte mätt på det! :( Så gick vi igenom "Takeshita Dori" :D. En smal gata där det finns många andra klädaffärer. Men gaah, det är så trångt där! D8
 
Jag har skaffat instagram! :) Men tyvärr lägger jag inte ut så många bilder där för att jag är jätteupptagen på dagarna :(. Om ni vill följa mig heter jag: crazynatsu92 ^_^ Ha det gött! ;D

Kommentarer
Postat av: Hanna

Men wow du menar inte att det är mycket människor i Tokyo XD

Svar: Meh! XDDDDD
Natsu/Natalie

2014-04-13 @ 19:57:00
URL: http://hanna001.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0